تهاتر پول نفت با تایرهای سنگین چینی چند هفتهای است که به موضوع داغ محافل بازرگانی مرتبط با تایر تبدیل شده است. تصمیمی معقول در شرایط فعلی اقتصادی که میتواند بدون نیاز به جابهجایی پول بین شرکت های ایرانی و چینی، تایر سنگین مورد نیاز ...
اگرچه تهاتر پول نفت با تایر آن هم در شرایط تحریمی کشور کاری معقول به نظر میرسد و میتواند از گره خوردن مشکلات صنعت حملونقل با یکدیگر جلوگیری کند، اما آنچه جای تامل دارد لزوم انجام چنین تهاترهایی برای انتقال تکنولوژی ساخت تایر، خودرو و دیگر صنایع وابسته به این صنعت است.
به گزارش « آرنس تایر » ، تهاتر پول نفت با تایرهای سنگین چینی چند هفتهای است که به موضوع داغ محافل بازرگانی مرتبط با تایر تبدیل شده است. تصمیمی معقول در شرایط فعلی اقتصادی که میتواند بدون نیاز به جابهجایی پول بین شرکت های ایرانی و چینی، تایر سنگین مورد نیاز ناوگان حمل و نقل بار و مسافر را تامین کند. نیازی که بر اساس برآوردهای مسئولان وزارت صمت تا پایان سال ۶۰۰ هزار حلقه تایر خارجی برآورد شده و قرار است در قالب تهاتر پول نفت با شرکت های خارجی که بیشک چینیها هستند، تامین شود.
اگرچه تهاتر پول نفت با تایر آن هم درشرایط تحریمی کشور کاری معقول به نظر میرسد و میتواند از گره خوردن مشکلات صنعت حمل و نقل با یکدیگر جلوگیری کند، اما آنچه جای تامل دارد لزوم انجام چنین تهاترهایی برای انتقال تکنولوژی ساخت تایر، خودرو و دیگر صنایع وابسته به این صنعت است.
تایرسازان چینی بر عکس آوازه بدی که در داخل علیه شان به راه انداخته شده به هیچ عنوان محصول بیکیفیت تولید نمیکنند و سال هاست از تکنولوژیهای روز دنیا بهره میبرند و حتی بسیاری از آنها صاحب سهام شرکتهای بزرگ اروپایی نیز شدهاند.
اما همین شرکتهای چینی که طی سالهای متمادی سهم بزرگی از بازار تایرهای سنگین و حتی سواری و راهسازی کشورمان را دراختیار داشتهاند، در دوران پساتحریم نیز حاضر بهانتقال و فروش تکنولوژی ساخت تایر بهتولیدکنندگان ایرانی نشدند؛ تا جایی که درتمام دوران برداشته شدن تحریمها هیچ شرکت خارجی و حتی چینی برای سرمایهگذاری و تولید مشترک با ایرانیها وارد میدان نشد.
آن هم در شرایطی که فرانسویها با گروه PSA در حال ورود به صنعت خودرو کشور بودند؛ اما هیچگاه میشلن فرانسه به عنوان پرچمدار تایر سازی در دنیا حتی نیم قدمی نیز برای سرمایهگذاری و انتقال تکنولوژی به ایران برنداشت! اما این روزها که باز هم خبرها از ورود دوباره تایرهای سنگین چینی به بازار ایران حکایت دارد، این سوال در بین اهالی این صنعت مطرح شده است که چرا کارخانههای چینی که مشکلی برای فروش محصولات خود در قبال دریافت پول نفت ایران ندارند، حاضر نیستند ما را در تولید تایرهایی مجهز بهتکنولوژی روز دنیا خودکفا کنند؟
بهنظر میرسد در این فضا دستگاههای متولی که بدون هیچ مشکلی مسیر را برای واردات کالای آماده از خارج از کشور هموار کردهاند، بار دیگر باید مشغول به کار شوند و از تهاتر پول نفت به منظور انتقال تکنولوژی و ماشین آلات روز دنیا بهداخل کشور نیز استفاده کنند. اقدامی که در صورت عملی شدن میتواند ایران را در یکی از صنایع زیرساختی و مهم که شاید کمتر به چشم مدیران بیاید، خودکفا کند و تولیدکنندگان داخلی را به سطحی برساند که در کل منطقه و دنیا حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشند.
منبع: دنیای خودرو